Το Video της Εβδομαδας

ΛΑΪΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ

AddThis Social Bookmark Button



Λαϊκοί δρόμοι
Κάποιος πρέπει να βάλει ένα τέλος στην αταξία ..
Κλίμακες της λαϊκής & παραδοσιακής μουσικής μας  πιο απλά δηλαδή μουσική  σκάλα 8 συνεχών φθόγγων όπως ακριβώς επιτάσσει η κλασική θεωρία της μουσικής .
Υπήρχαν , υπάρχουν, και θα υπάρξουν  ερμηνείες και παρερμηνείες όσον αφόρα τις ονομασίες  και την καταγωγή των λαϊκών κλιμάκων .Όσο οι ιθύνοντες αυτού εδώ του κράτους δεν  αναγνωρίζουν επίσημα την λαϊκή μας μουσική εν αντιθέσει της Βυζαντινής  παραδοσιακής  μουσικής   ( η οποία είναι αναγνωρισμένη με συγκεκριμένη

 


υλη και γραφή αλλά δύσχρηστη για τις μουσικές μας ανάγκες της δυτικού μουσικού κατεστημένου), εν ολίγοις εννοούμε την μουσική  ρεμπετών = Μ. Βαμβακάρη ,Β. Τσιτσάνη  κ.α   , Λαϊκών  = Γ. Ζαμπέτα  Μ. Χιώτη  κ.α  ,Ερωτικών & ποιοτικών =Μ. Χατζιδάκι  Μ. Θεοδωράκη  κ.α   και εν τέλει  Σύγχρονων  δημιουργών  =Χ. Νικολόπουλου , Α. Βαρδή  κ.α  ,  ουσιαστικά μιλάμε για την μουσική και πολιτιστική μας ταυτότητα,  ηχοχρώματα  που βασίστηκαν αποκλειστικά σε κλίμακες – δρόμους τις αρχαίας και βυζαντινής μουσικής και δεν πρόεκυψαν από την ανατολή. Οι πρόδρομοι που σμίλεψαν και μας δίδαξαν,  αναφέρουν πάνω σε δίσκους 78’ 45’ 33’ στροφών  τίτλους τραγουδιών όπως   ΄΄ταξίμ χιντζιάζ ΄΄   ΄΄ουσάκ μανέ ΄΄  κ.α . Αυτή είναι η ελληνικότατη λαϊκή  μουσική μας παράδοση  , μουσική  η οποία μεταλλάχτηκε και επιτρέψαμε από Φρυγικός να καταλήξει σε ουσάκ . Στις αρχές του 1929 ο Μ. Βαμβακάρης  Β. Τσιτσάνης , Γ. Παπαϊωάννου κ.α  μ’ αυτούς του δρόμους – κλίμακες- τρόπους μεγαλούργησαν  σε σημαντικά λαϊκά τραγούδια , ακόμα και σήμερα ύστερα από τόσα χρόνια με τις ίδιες κλίμακες πορευόμαστε  , με την ίδια καλή συνταγή του παππού .

 


Όπως όλα τα είδη της μουσικής , η Βυζαντινή χριστιανική Ψαλμωδία της ανατολικής ορθόδοξης εκκλησίας (με μοναδικό στοιχείο πολυφωνίας το ίσον το οποίο δεν αλλοιώνει το  μονοφωνικό χαρακτήρα της) , είναι στενά συνδεδεμένη με την αρχαία Ελληνική μουσική και αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα , της αρχαίας Ελληνικής και βυζαντινής μουσικής .  ( μουσική γραφή δηλαδή η παράσταση των φθόγγων , διαφόρων διαρκειών παύσεως κ.λπ ).


Η Jazz  με τα πολλά στυλ  Ragtime , Dixiland , Swing , Be – bop , Cool jazz  , free jazz ,  blues , με δικές τις κλίμακες τις επονομαζόμενες κλίμακες της  Jazz . Εδώ πρέπει να επισημάνουμε ότι η συγκεκριμένη μουσική  χρησιμοποιεί τους αρχαίους ελληνικούς τρόπους  Ιωνικός , Δωρικός , Φρυγικός , Λυδικός , Μιξολυδικός , Αιολικός , Λοκρικός , Υπερλιδικός  ,  και πεντάφθογγες κλίμακες . Δυστυχώς έχουμε επιτρέψει να μας αντιγράψουν και να μας αλλάξουν ακόμα και τις αρχαίες ονομασίες των τρόπων  ,και σαν να μην φτάνουν όλα αυτά να τις διδασκόμεθα από τα Ελληνικά Ωδεία και σαν κλίμακες  τις  Jazz ( Ελλάς το μεγαλείο σου!! ) .


Εδώ και 200 χρόνια περίπου υπάρχει ένα όργανο το οποίο ονομάζεται  ΄΄παραδοσιακό κλαρίνο΄΄Παρόλο που το κλαρίνο δεν είναι ένα πατροπαράδοτο όργανο, ταυτίστηκε με την παραδοσιακή μας μουσική. Το κλαρίνο ως επείσακτο όργανο στη χώρα μας αντικατέστησε σε πολλές περιοχές τον ζουρνά. Θα πρέπει επίσης να πούμε πως το ίδιο όργανο, το οποίο από κατασκευής προσφέρεται κυρίως για την απόδοση της δυτικής μουσικής, στα χέρια και στα χείλη των Ελλήνων μουσικών και δεξιοτεχνών κατάφερε να αποδώσει και τα μικρά διαστήματα της ευρύτερης μουσικής της ανατολικής Μεσογείου , ως και στις μέρες μας πρωταγωνιστεί όχι μόνο στις λαϊκές πανηγύρεις ,αλλά και στις λαϊκές συνθέσεις  σύγχρονων τραγουδιών. Δυστυχώς όμως η κουλτούρα του Έλληνα είναι τέτοια ούτως ώστε, να υπάρχουν σπουδαίοι δεξιοτέχνες του παραδοσιακού κλαρίνου με παγκόσμια εμβέλεια (ένας τέτοιος έλληνας όπως και πολλοί άλλοι  που είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτούς δανείζομαι το Βασίλη Σαλέα ) παρόλα αυτά για το παραδοσιακό κλαρίνο δεν υπάρχει επίσημη διδακτέα υλη, μολονότι στην υψηλή δεξιοτεχνία του  χρησιμοποιεί  - παίζει αυτούσια αρχαίες –βυζαντινές  - λαϊκές κλίμακες  .


Κάποιοι πρέπει επιτέλους να καταλάβουν ότι τα τελευταία  2.300 χρόνια υπάρχει ένα μουσικό όργανο το οποίο ονομάζεται αρχαία πανδούρα, μεταλλάχτηκε  και εν τέλει πρόεκυψε το μπουζούκι ,και μ’ αυτό το εθνικό μουσικό όργανο  είμαστε γνωστοί σ’ όλη την υφήλιο ταξιδέψαμε με το Ζορμπά = συρτάκι , με τη Μελίνα Μερκούρη , Ζαμπέτα , Θεοδωράκη , Χατζιδάκι , ένα μουσικό όργανο που υπηρέτησε και έκανε γνωστή τη  πατρίδα μας  , ένα όργανο που με αγάπη και προσήλωση υπηρέτησαν και μεγαλούργησαν συνθετικά οι μεγάλοι  Χιώτης , Ζαμπέτας , Τσιτσάνης , Μητσάκης , Βαμβακάρης , κ.α  πάνω σε δρόμους – κλίμακες του Ελληνικού τραγουδιού που βασίζεται στις Βυζαντινές διατονικές κλίμακες , δηλαδή στους αρχαίους διατονικούς Τρόπους  σε κλίμακες καθαρά χρωματικές και σε μεικτές. Ένα όργανο που υπάρχει μέσα σε κάθε Ελληνικό σπίτι όπου ο ένας στους τρείς Έλληνες σκαλίζει , ένα όργανο που ακόμα στις μέρες μας έχει περίοπτη θέση στην διασκέδαση , στα ήθη, στα έθιμα και στη κουλτούρα του Έλληνα , ένα όργανο που πρωταγωνιστεί στη ζωή μας κι όμως τα παιδιά  μας  που παίζουν δεν μπορούν να έχουν ένα πτυχίο κρατικό μπουζουκιού, δεν μπορούν να διδαχτούν μια ύλη αποτέλεσμα αυτού να είναι έρμαια στις ορέξεις των τυχάρπαστων ¨δασκάλων¨ που καπηλεύονται το μπουζούκι .Συνεχίστε φίλοι μου να δίδετε στην Ελλάδα  κατά τα’ άλλα συμπαθέστατα όργανα πτυχία κλαρινέτου αντί για κλαρίνου , και μαντολίνου αντί για μπουζούκι , και μετά από λίγα χρόνια να δω ποια θα΄ναι η πολιτιστική ταυτότητα και κουλτούρα των παιδιών μας ….. δεν ξέρετε ?? να σας πω εγώ -Γαλο-Γερμανο-Ιταλο-Έλληνας με Ρίζες από την αρχαία Ελλάδα  Καλημέρα σας .


Ας βάλει κάποιος μια τάξη από τους ιθύνοντες με μια σταθερή ονομασία στους  δρόμους – κλίμακες – τρόπους , και ας πάψει το νεβεσέρ να λέγετε νεβεσερί και το χιντζιάζ – χιντζάζ ,να ξεχωρίσουμε τις αραβοπερσοτουρκικές με τις Ελληνικές κλίμακες .  Εμείς παραθέτουμε αυτό πού με  σεβασμό διδάσκουμε και αυτό που 35 χρόνια  πάνω στα μουσικά πατάρια  συναυλιών , λαϊκών νυχτερινών κέντρων διασκέδασης ,και στις δισκογραφίες  με ήθος υπηρετήσαμε.